Autor: Bianca –Beata Kotoro
Mięśnie Kegla ‒ PANOWIE!

Tekst:

Mięśnie Kegla, a właściwie mięsień łonowo-guziczny, nie są tylko elementem anatomii kobiet, mają go również mężczyźni. Tak, tak! Mięsień łonowo-guziczny, wchodzący w skład mięśni dna miednicy, zbudowany z tkanki poprzecznie prążkowanej, biegnie od kości ogonowej do łonowej i oplata podstawę penisa. Jego kondycja ma ogromny wpływ na sprawność seksualną nie tylko kobiety, ale także mężczyzny.

Osłabiona erekcja może mieć związek z osłabieniem mięśni dna miednicy. Proste ćwiczenia pozwalają wzmocnić erekcję, kontrolować wytrysk i intensywniej przeżywać orgazm. Niestety ciągle pokutuje u nas błędne przekonanie, że tylko kobiety mają mięśnie dna miednicy i powinny je ćwiczyć w ramach profilaktyki nietrzymania moczu, a także dla polepszenia doznań seksualnych i przed porodem, żeby świadomie uczestniczyć w tym ważnym wydarzeniu. Nic bardzo mylnego! Panowie tak samo powinni zająć się ich ćwiczeniem, jeśli chcą zwiększyć swoje i partnerki doznania seksualne.

Ćwiczenia mięśni, które otaczają ujście cewki moczowej, odbytnicy i od dołu podtrzymują jamę brzuszną upowszechnił w latach 40. i 50. XX wieku amerykański lekarz ginekolog Arnold Kegel – i dlatego mięśnie dna miednicy, a zwłaszcza mięsień łonowo-guziczny, nazywa się potocznie mięśniami Kegla. Doktor Kegel zainspirował się starymi technikami praktykowanymi przez gejsze, które ćwiczyły mięśnie dna miednicy, żeby swoim klientom zapewnić lepsze doznania seksualne. Opracował więc zestaw ćwiczeń rehabilitacyjnych dla pacjentek z niewydolnością pęcherza po porodzie. Doszedł bowiem do wniosku, że jeśli kobieta będzie ćwiczyć zwieracz cewki, będzie w stanie uniknąć mimowolnych mikcji, a przy okazji regularny trening wpłynie na intensywniejszy odbiór bodźców podczas penetracji oraz samodzielną stymulację wewnętrznej łechtaczki.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy dla mężczyzn są pomocne w profilaktyce nietrzymania moczu oraz chorób prostaty i wpływają na lepsze życie intymne. Na takie ćwiczenia powinien się zdecydować każdy pan, który oddaje mocz nie w jednym strumieniu, a fragmentami, a po mikcji zauważa kapanie moczu z cewki. Mięśnie Kegla powinni także ćwiczyć mężczyźni prowadzący siedzący tryb życia, z dużą nadwagą lub otyli oraz pacjenci po operacjach prostaty. To niezbędne ćwiczenia dla panów w podeszłym wieku, gdyż z biegiem lat erekcja słabnie, a krew szybciej odpływa z członka. Dzieje się tak dlatego, że słabnie kontrola mięśniowa.

Regularność i jeszcze raz regularność. Sekret wyćwiczonych mięśni Kegla tkwi w regularnym ich praktykowaniu ćwiczeń, można to robić w każdej wolnej chwili niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Podobnie jak u kobiet, ćwiczenia polegają na kurczeniu i rozkurczaniu mięśni. Na początek trzeba je zlokalizować. Najlepiej zrobić to zaciskając mięśnie w trakcie oddawania moczu. Jeśli uda się powstrzymać strumień, to znaczy, że udało się uaktywnić wskazane mięśnie. Ale pamiętajmy, nie powinno się ich ćwiczyć w takich okolicznościach, ponieważ grozi to zapaleniem pęcherza moczowego. Trzeba też pamiętać, żeby w trakcie ćwiczeń Kegla  rozluźniać mięśnie brzucha i mięśnie wokół odbytu.

W trakcie ćwiczeń Kegla ważną sprawą jest też kontrola oddechu. Robimy wydech i na 5 sekund zaciskamy mięśnie Kegla, potem następuje wdech i rozluźnienie mięśni przez kolejne 5 sekund. W trakcie jednej sesji wykonuje się 12-20 powtórzeń, z czasem kurczenie wykonuje się 10 sekund (rozkurczanie także 10 sekund). Można wykonywać 3 serie po 10 powtórzeń, a trening powtarzać 4 razy dziennie. Inną metodą są tzw. szybkie skurcze, gdzie skurcze trwają 10 sekund, a rozkurczanie 15 sekund.

Pierwsze efekty powinny być widoczne po 2-4 tygodniach codziennych ćwiczeń.

Pomocne w ćwiczeniu męskich mięśni Kegla mogą być też specjalnie do tego zaprojektowane gadżety. Jednym z nich są kulki B balls, które działają tak jak kulki gejszy u kobiet, a składają się z dwóch połączonych kulek, w których umieszczone są mniejsze kuleczki. Panowie wkładają kulki do odbytu. Kulki wzmacniają mięśnie dna miednicy, stymulując ich kurczenie i rozkurczanie. Zaciskanie mięśni następuje w sposób naturalny, a nie nerwowy. W sklepach z gadżetami erotycznymi są także specjalne korki analne dla panów, których noszenie również trenuje mięśnie Kegla. Im dłuższe akcesoria, tym bardziej stymulują gruczoł prostaty. Gadżety wspomagające ćwiczenia mięśni Kegla u mężczyzn można nosić podczas spacerów lub podczas ćwiczeń. Korki i kulki wykonane są z silikonu medycznego umożliwiającego utrzymanie gadżetów w prawidłowej czystości. Do ich sprawnego założenia najlepiej użyć lubrykantów na bazie wody.

Ciekawostka:

Na rynku dostępny jest elektrostymulator mięśni Kegla u mężczyzn Perfect PFE MEN. Jest to prosty w obsłudze wyposażony w 5 programów stymulator do wzmacniania mięśni dna miednicy u mężczyzn przy leczeniu nietrzymania moczu lub stolca, a także w celu uśmierzania przewlekłego bólu w okolicach odbytu.