28 Listopad 2024
Mar 202426
Kilka dni temu wzięliśmy udział w 18. edycji konferencji poświęconej kluczowej roli pracowników służby zdrowia w ochronie praw pacjentów, która odbyła się w Brukseli w Parlamencie Europejskim, w przededniu nadchodzących wyborów europejskich.
Konferencja skupiła się na wyzwaniach, przed którymi stoją europejskie systemy opieki zdrowotnej. Należą do nich, między innymi: braki kadrowe, medyczna pustynia i obciążenie nadmierną pracą personelu medycznego.
Podczas wydarzenia podkreślono, jak bardzo niepokojący jest kryzys wynikający z braków kadrowych w sektorze zdrowia, kóry zagraża obecnym i przyszłym możliwościom opieki prewencyjnej i terapeutycznej.
Poruszony został również temat migracji ekonomicznej wyszkolonego personelu medycznego do krajów lepiej rozwiniętych. Z całą mocą zaznaczano, że lekarze, pielęgniarki oraz cały personel medyczny to fundament systemów opieki zdrowotnej, który zapewnia dobrostan obywateli, a także buduje zaufanie do systemu opieki zdrowotnej.
Ich wsparcie, co wielokrotnie podkreślano, jest wprost nieocenione.
Znaczącym punktem dyskusji była również konieczność inwestycji w szkolenia, wsparcie, dostępność, nowe narzędzia komunikacji, a także inne aspekty, na które zgłaszają zapotrzebowanie obywatele Europy, pacjenci i wszyscy interesariusze, w tym specjaliści zdrowia i inwestorzy w innowacje.
Na wydarzeniu tym nie mogło zabraknąć również tematów dotyczących AI.
W obliczu starzejącego się europejskiego społeczeństwa, jak również ze względu na braki kadrowe, wprowadzanie rozwiązań sztucznej inteligencji (AI) w medycynie jest jednym z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju nowoczesnej opieki zdrowotnej.
Postęp wymaga jednak nie tylko innowacji technologicznych, ale również znaczącej zmiany mentalności, zarówno wśród pracowników służby zdrowia, jak i wśród pacjentów. Zrozumienie i zaakceptowanie tej zmiany jest kluczowe dla skutecznego wykorzystania potencjału, jaki AI może zaoferować medycynie.
Dla wielu lekarzy i pracowników służby zdrowia, wprowadzenie AI może wydawać się wyzwaniem lub nawet - zagrożeniem. Istnieje obawa, że maszyny mogą zastąpić ludzką intuicję, doświadczenie i empatię – czyli, kluczowe elementy opieki nad pacjentem. Dlatego niezbędna jest zmiana mentalności, która polega na postrzeganiu AI nie - jako konkurencji, ale jako narzędzia wspomagającego, które może znacznie poprawić jakość diagnozy, leczenia oraz opieki nad pacjentami. Edukacja i szkolenia na temat możliwości, jakie oferuje AI, są kluczowe dla rozwiania tych obaw.
Pracownicy medyczni powinni zrozumieć, że AI może przejąć te rutynowe i czasochłonne zadania umożliwiając im skupienie się na bardziej złożonych aspektach opieki nad pajentem i osobistym kontakcie z nim.
Zmiana mentalności jest również wymagana ze strony pacjentów. Wiele osób może czuć się niepewnie lub nawet nieufnie wobec technologii AI w medycynie, obawiając się o prywatność, bezpieczeństwo danych czy nawet skuteczność takiego podejścia. Kluczowe jest, aby pacjenci rozumieli korzyści płynące z wykorzystania AI, takie jak szybsze diagnozy, leczenie spersonalizowane i ogólnie - lepszą jakość opieki.
Edukacja i komunikacja są niezbędne, aby zmienić postrzeganie AI przez pacjentów
Informowanie o sukcesach, badaniach i bezpieczeństwie danych, może pomóc zbudować zaufanie i akceptację dla tej technologii.
Oprócz zmiany mentalności, ważna jest również praktyczna integracja rozwiązań AI z istniejącymi systemami opieki zdrowotnej. To wymaga strategicznego planowania, inwestycji, a także przemyślanej implementacji nowych technologii, tak, aby mieć pewność, że będą one efektywnie wspierać pracowników medycznych, nie powodując przy tym zakłóceń w ich codziennej pracy.
Implementacja AI w medycynie jest nie tylko kwestią technologiczną, ale wymaga też głębokiej zmiany w sposobie myślenia, edukacji i zaangażowania. Zarówno ze strony profesjonalistów medycznych, jak i pacjentów. Przy właściwym podejściu i wsparciu, AI ma potencjał pozwalający zrewolucjonizować opiekę zdrowotną, oferując lepsze diagnozy, spersonalizowane leczenie i poprawiając jakość życia pacjentów. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie i zaakceptowanie tej zmiany. Takie podejście pozwoli w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja w medycynie.
Konferencja ta była kluczową okazją do podkreślenia znaczenia praw pacjentów w Europie. Stanowiła platformę umożliwiającą wzywanie przedstawicieli instytucjonalnych, (którzy będą ponownie wybierani) do tego, by zobowiązywali się do rozwiązania przedstawionych tu problemów .