Autor: Iza Farenholc

 

Wegańskie bestsellery

Coraz więcej osób rezygnuje z jedzenia mięsa lub ogranicza jego spożycie. Wegańskie blogi kulinarne są coraz bardziej popularne, wchodzą na nie poszukiwacze przepisów, chcących zaspokoić swoje nowe pragnienia. Oto nowości książkowe, z którymi warto się zapoznać, bo znajdują się tu prawdziwe perełki kuchni wegańskiej, które na stałe wejdą do domowego menu.

Jadłonomia po polsku, Marta Dymek, Wydawnictwo Marginesy
Książka autorstwa królowej polskiej kuchni wegańskiej z wegańsko zmodyfikowanymi najbardziej lubianymi polskimi potrawami nie jest co prawda nowością wydawniczą, ale prostota przygotowania oraz smak potraw przygotowanych bez odzwierzęcych składników przekonają najbardziej zatwardziałych mięsożerców. Nie tylko polskich. Makowiec, boczniaki w oleju à la śledzie, tatar z kaszy jęczmiennej, kotlety mielone z soczewicy, rewolucyjny pasztet, paprykarz, roślinny twarożek nie tylko świetnie „udają” swoje tradycyjne wersje, ale także genialnie smakują.

Smart Plants – jak wykorzystać naturalne nootropiki, by usprawnić myślenie, koncentrację i pamięć, Julie Morris, Wydawnictwo Zwierciadło
Nootropiki to rośliny, które mają moc poprawiania nie tylko nastroju, ale przede wszystkim wspomagają mózg, co może zaowocować efektywniejszym myśleniem i lepszym funkcjonowaniem całego organizmu. Chronią i utrzymują na właściwym poziomie funkcje neurologiczne i wzmacniają procesy poznawcze. Do nootropików należą m.in: jagody goji, kakao, matcha, żeń-szeń właściwy, wyciąg z karczocha, dziurawiec zwyczajny. Pierwsza część książki Julie Morris jest przewodnikiem po świecie roślin, które są w stanie zmieniać nasz mózg, a w drugiej znajdują się przepisy wypełnione nootropikami, przydzielone do pór roku.

Zdrowe, zielone proteiny, Therese Elquist, Wydawnictwo Zwierciadło
Odpowiednia ilość protein jest tematem, który spędza sen z powiek tym, którzy przechodzą na dietę wegańską i dużo ćwiczą, Jak wiadomo, większość białek pochodzenia zwierzęcego jest pełnowartościowa ‒ zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne, których potrzebuje nasz organizm. Proteiny roślinne – oprócz kilku wyjątków (komosa ryżowa, gryka, siemię konopne, soja) – ich nie zawierają. Zboża i rośliny strączkowe to produkty roślinne, które świetnie się uzupełniają. Występujące w nich zestawy aminokwasów dostarczają pełnowartościowych białek. Aminokwas, którego nie ma w jednym białku, występuje w innym. I odwrotnie. Dlatego nasza dieta powinna być urozmaicona. Autorka, która jest znaną promotorką kuchni roślinnej w Szwecji, nie tylko dzieli się swoimi autorskimi przepisami, które zawierają wszystkie potrzebne składniki odżywcze, ale także wskazuje, które rośliny zawierają białko i ile go potrzebujemy.

Roślinna kuchnia regionalna, Paweł Ochman, Wydawnictwo Marginesy
Paweł Ochman jest odkrywcą polskiej kuchni regionalnej. W jego książce znajdziemy historie potraw i tego, jaki wpływ na nią miały zabory, warunki przyrodnicze, miejscowa ludność czy położenie geograficzne. Jego książka to wspaniała kulinarno-historyczna podróż po Polsce połączona z odkrywaniem regionalnych smaków. Oczywiście dużo w niej mąki i ziemniaków, ale znajdziemy też przepisy na dania bezglutenowe, które zaspokoją wytrawnych smakoszy.

Prep. Zaplanuj wege tydzień, Ylva Berquist, Wydawnictwo Publicat
Prepers to osoba zapobiegliwa, lubiąca robić zapasy, u której na półce w lodówce zawsze znajdzie się coś zdrowego. A tylko kiedy mamy zdrowe rzeczy pod ręką, mamy szansę trzymać się diety i nie będziemy sięgać po niezdrowe przekąski. Ta książka pozwoli zaplanować menu na kolejne dni tygodnia, zaoszczędzić czas i przygotować pełnowartościowe potrawy. Znajdziemy tu 52 inspirowane kuchniami świata laktowegetariańske przepisy, które można dostosować do wegańskiego menu.

Rośliny przede wszystkim. 100 najlepszych przepisów flexitariańskich, Tracy, Dana, Lori, Corky Pollan, Wydawnictwo Znak
Znam i lubię książki Michaela Pollana, który zmienił nawyki żywieniowe Amerykanów i jest autorem znanego powiedzenia: „Jedz prawdziwe jedzenie. Nie za dużo. Głównie rośliny”. Zastanawiałam się, kiedy przyjdzie kolej na książkę kucharską. I oto jest! Co prawda to nie Michael jest autorem, ale znajdują się w niej ulubione potrawy rodziny Pollanów, oparte na diecie flexitariańskiej. Przepisy dostosowane są do prawie wszystkich potrzeb żywieniowych: wegetariańskie, wegańskie, bezglutenowe i bez nabiału. Jego rodzina dzieli się przepisami, które są odpowiedzią na zróżnicowane gusta domowników. Ich dania są proste, zdrowe i do tego przepyszne.

Dietojarska kuchnia żydowska, Fania Lewando, Wydawnictwo Znak
 Szefowa przedwojennej mieszczącej się w Wilnie Dietojarskiej jadłodajni serwowała swoim gościom wegetariańskie specjały kuchni Żydów aszkenazyjskich. Już wtedy zdawała sobie sprawę z tego, że tylko bezmięsna dieta, warzywa i owoce mają wpływ na zdrowie. Wydała książkę, która niestety zaginęła w wojennej zawierusze. Odnaleziona na targach antykwarycznych dzięki niezwykłemu zbiegowi okoliczności i wydana współcześnie cieszy nowe pokolenie przepisami na wspaniałe potrawy m.in. czulent, chałkę, latkes, kugel czy wegański bigos.

Bez jaj. Roślinna cukiernia, Agata Wilkowska, Wydawnictwo Publicat
Niewiarygodne wegańskie pyszności bez jajek? Wydaje się niemożliwe, ale młoda blogerka Agata Witkowska sprawia, że wierzymy w te magię oraz w to, że nam też może się udać. Proste przepisy na torty, ciasta, bułki, ciastka, które nie tylko smakują wybornie, ale także wyglądają zjawiskowo. Niezwykła książka kucharska, która zmienia myślenie o słodkościach. Okazuje się, że jednak od cukru nie trzeba się odzwyczajać.