Informacja prasowa
07.09.2017
Gdańsk będzie mieć nowy punkt konsultacyjno-szkoleniowy dla stomików
Rak jelita grubego jest najczęściej diagnozowanym nowotworem w Polsce. W wyniku rozwoju medycyny stał się uleczalny. Często powrót do zdrowia oznacza poddanie się operacji wyłonienia stomii. Ta zazwyczaj wiąże się z obawą braku akceptacji ze strony społeczeństwa i nieumiejętnością poradzenia sobie w nowej sytuacji, stąd tak istotna jest rola poradni stomijnych. W ramach kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” osoby z wyłonioną stomią z Gdańska już wkrótce będą mogli otrzymać wsparcie w punkcie konsultacyjno-szkoleniowym PKS STOMAlife przy ul. Rajskiej 14A, tj. Sklep Medyczny Rajska. Otwarcie już 11 września.
Stomia jest chirurgicznie wytworzonym połączeniem części jelita z powierzchnią ciała. Do jej wyłonienia dochodzi w wyniku chorób układu pokarmowego. Obecnie szacuje się, że w Polsce jest ok. 40 tysięcy stomików. Jednak ich liczba stale rośnie, gdyż coraz częściej zaleca się czasowe wyłonienie stomii. To już druga poradnia w Gdańsku, która powstała w odpowiedzi na potrzeby społeczeństwa. Pacjenci otrzymują na oddziale wskazówki odnośnie pielęgnacji i funkcjonowania ze stomią. Jednak po powrocie do domu mogą liczyć jedynie na siebie. Brak specjalistycznej wiedzy sprawia, że osoby ze stomią zaczynają mieć problemy, co w konsekwencji prowadzi do izolacji od otoczenia.
W nowo powstałym punkcie konsultacyjno-szkoleniowym dyżurować będzie doświadczona pielęgniarka stomijna. Udzieli ona informacji na temat pielęgnacji i higieny stomii, a także doradzi, jak prawidłowo dobrać sprzęt stomijny i odpowiednio zbilansować dietę. Istotna jest także możliwość uzyskania wsparcia ze strony psychologa, czy konsultacji z lekarzem. Zarówno dla stomików, jak i ich najbliższych wizyty będą bezpłatne, nie trzeba mieć na nie skierowania, a wcześniejsza rejestracja odbywać się będzie drogą telefoniczną pod numerem 880 900 177. Konsultacje będą odbywać się w poniedziałki w godzinach 15.00-17.00.
„Edukacja w zakresie pielęgnacji i higieny stomii jest bardzo ważna w procesie rekonwalescencji pacjenta. Zarówno wsparcie merytoryczne, jak i psychiczne daje pacjentowi szansę na szybszy powrót do codziennych czynności, potem do normalnego funkcjonowania. Szczególnie stomicy powinni być świadomi tego, że stomia to nie wyrok, lecz szansa na drugie życie. Stąd potrzeba tworzenia i sprawnego funkcjonowania poradni stomijnych, aby osoby z wyłonioną stomią nie czuły się zdane tylko na siebie, w tak trudnych chwilach” ‒ powiedziała Agnieszka Wołowicz, pielęgniarka stomijna z poradni stomijnej w Warszawie.
Mimo funkcjonowania Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO oraz poradni stomijnych, świadomość społeczna w zakresie stomii jest nadal niska. Wbrew powszechnej opinii stomia nie wyklucza spełniania się we wszystkich aspektach życia. Wyniki badania „Personel medyczny o komforcie życia stomików”, przeprowadzonego wśród pielęgniarek, wskazują, że 87% stomików odczuwa lęk przed stomią, a ponad połowa zmienia swoje plany życiowe. Tylko 49% pacjentów jest zawsze edukowana przed operacją wyłonienia stomii na temat konsekwencji, z jakimi się ona wiąże.
„Stomik po wyjściu ze szpitala, musi pokonać wiele trudności. Często z powodu wstydu i obawy przed brakiem akceptacji nie ma osoby, do której mógłby się zwrócić ze swoim problemem. Poradnia stomijna jest miejscem, gdzie nie tylko spotka się ze zrozumieniem, ale także otrzyma specjalistyczne wsparcie ze strony psychologa. Placówki te pełnią kluczową rolę w procesie akceptacji nowej sytuacji życiowej” ‒ powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO i współorganizator kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”.
Punkty konsultacyjno-szkoleniowe powstają w ramach kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię”. Jej celem jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików, by bez obaw mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej i społecznej.
W ramach kampanii na stronie www.stomalife.pl przedstawiane są historie pacjentów. Niektórym stomia znacząco poprawiła jakość życia, dzięki operacji wyłonienia stomii nie są zmuszeni do ciągłego przebywania w domu, mogą realizować swoje pasje i marzenia. Poprzez odpowiednie działania edukacyjne, kampania ma zbudować zrozumienie i wsparcie społeczne dla stomików oraz pomóc w ich zaktywizowaniu. W ramach kampanii funkcjonują także adresy mailowe poradnia@stomalife.pl oraz psycholog@stomalife.pl, dzięki którym stomicy i ich rodziny oraz najbliżsi mogą uzyskać poradę psychologiczną bądź odpowiedź na pytania związane ze stomią.
Adres punktu konsultacyjno-szkoleniowego PKS STOMAlife:
Gdańsk
ul. Rajska 14A
80-850 Gdańsk
tel.: 880 900 177
Organizatorami kampanii są: Fundacja STOMAlife, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o.
Kampania została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Pacjenta, Rzecznika Praw Dziecka, Collegium Medicum UMK, Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacji ECE „Po Prostu”, Łódzkiego Stowarzyszenia Stomijnego, Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii, Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Stomijnych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego, Prezydent Warszawy, Towarzystwa Chirurgów Polskich oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Kontakt dla mediów:
Magdalena Piegat: magda.piegat@stomalife.pl , tel.: 668 64 99 98