Informacja prasowa: Dzień Stomika z kampanią społeczną „STOMAlife. Odkryj stomię”

Dzień Stomika z kampanią społeczną „STOMAlife. Odkryj stomię”

5 października obchodzony jest Krajowy Dzień Stomika. Tegoroczne wydarzenie zbiegło się z obchodzonym co trzy lata Międzynarodowym Dniem Stomika, który przypada w pierwszą sobotę października. Inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problemy z jakimi borykają się stomicy. Z tej okazji organizatorzy kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” rozdali poznanianom róże i odpowiedzieli na wszelkie pytania dotyczące stomii.

Głównym zadaniem Światowego Dnia Stomika jest oswojenie opinii publicznej z tematem stomii. Na świecie obchody tego dnia odbywają się co 3 lata i przypadają na pierwszą sobotę października. W Polsce organizowane są co roku – 5 października.

Mieszkańcy Poznania zostali obdarowani różami nie bez powodu. Kwiat ten jest symbolem kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”, ale przede wszystkim sposobem w jaki stomicy określają swoją stomię. Sobotnia akcja kwiatowa, odbyła się także na ulicach innych miast Polski: Chojnicach, Elblągu, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Szczecinie, Warszawie i Włocławku.

Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO w Polsce żyje ponad 40 tys. stomików. Co roku do operacji wyłonienia stomii zostaje zakwalifikowanych około 7 tys. osób. Wiele z nich nie może pogodzić się z tą sytuacją.

Stomia powinna być traktowana jako symbol zwycięstwa nad chorobą. Tymczasem obawa przed wykluczeniem wśród otoczenia sprawia, że wielu stomików odczuwa lęk przed stomią, a ponad połowa zmienia swoje plany życiowe. Dlatego tak istotne staje się edukowanie społeczeństwa i budowanie powszechnego zrozumienia dla stomików – komentuje Magdalena Piegat z Fundacji STOMAlife.

Działania kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” mają wpłynąć na aktywizację zawodową i społeczną stomików oraz ich pozytywny odbiór w społeczeństwie, dzięki czemu, mimo problemów z jakimi muszą się zmierzyć, będą mieli szansę prowadzić normalne życie.

W ramach kampanii na stronie www.stomalife.pl dostępne są materiały edukacyjne i eksperckie związane z tematyką stomii. Ponadto przedstawiane są historie pacjentów. Niektórym z nich stomia znacząco poprawiła jakość życia, dzięki niej nie są przywiązani do ciągłego przebywania w domu, mogą realizować swoje pasje i marzenia.

Celem kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię” jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentówi społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodoweji społecznej.

Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o. oraz TRIO.

Kampania została objęta honorowym patronatem Collegium Medicum UMK, Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacji ECE „Po Prostu”, Łódzkiego Stowarzyszenia Stomijnego, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii, Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Stomijnych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego, Prezydent Warszawy oraz Towarzystwa Chirurgów Polskich, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Znajdź nas na
Znajdź nas na
Znajdź nas na