17 Listopad 2024
Mar 202023
W celu minimalizacji ryzyka infekcji koronawirusem, odwoływane są planowane wizyty, zabiegi
w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz konsultacje w poradniach stomijnych. By sprostać codziennym potrzebom stomików, Fundacja STOMAlife uruchomiła możliwość konsultacji wideo, podczas których pacjenci mogą porozmawiać z pielęgniarką stomijną, specjalistą od sprzętu stomijnego lub z psychologiem.
– W dobie epidemii, wszyscy przypominają o potrzebie ograniczenia kontaktu z innymi oraz o konieczności pozostaniu w domu. Z doświadczenia wiemy jednak, że mogą zdarzyć się sytuacje alarmowe, takie jak podrażnienia wokół stomii lub ciągłe odklejanie się worka. W obecnej chwili pacjenci z takimi dolegliwościami postawieni są sami sobie, bez możliwości odbycia standardowej wizyty. Poprzez wideokonsultacje mamy możliwość pomocy osobom, które znalazły się w takiej kryzysowej sytuacji. Wiemy też, że w tej szczególnej chwili wszyscy potrzebujemy wsparcia, również tego psychologicznego. Epidemia i izolacja połączona często z problemową kwestią zdrowotną, mogą doprowadzić do znacznego pogorszenia funkcjonowania psychicznego. Dlatego serdecznie zachęcamy wszystkich stomików, którzy potrzebują pomocy i porady do kontaktu z nami – dodaje Dorota Minta z Fundacji STOMAlife.
W celu rozmowy wideo z pielęgniarką, specjalistą od sprzętu lub psychologiem, wystarczy skontaktować się z Fundacją STOMAlife poprzez: wiadomość mailową na adres biuro@stomalife.pl lub poprzez połączenie na bezpłatną infolinię pod numerem 800 633463. Następnie wybrany specjalista skontaktuje się z pacjentem i udzieli potrzebnej porady.
Fundacja STOMAlife przypomina również, że w dobie epidemii odbieranie sprzętu stomijnego drogą wysyłkową jest zdecydowanie bardziej bezpiecznym rozwiązaniem niż pojawienie się w sklepie osobiście. Obecnie bez problemu można znaleźć placówkę, która dostarcza wyroby medyczne za pośrednictwem firmy kurierskiej. Takie usługi od lat prowadzi również partner medyczny Fundacji, sklep medyczny MED4ME, z którym można skontaktować się poprzez infolinię pod numerem: 800 120 130. Fundacja podkreśla, że potrzebę ograniczenia kontaktu ułatwia również możliwości wystawienia zlecenia na zaopatrzenie medyczne w ramach teleporady. Pacjent, po pozytywnej weryfikacji zlecenia, otrzyma od wystawiającego zlecenie informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (telefonicznie, email, SMS). W sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem e-ZWM, wymagane jest potwierdzenia zlecenia w OW NFZ. Zlecenie można przekazać do dowolnie wybranego OW NFZ z wykorzystaniem skanu, maila lub fax. Następnie pacjent, osoba uprawniona (lekarz/felczer/pielęgniarka/położna/fizjoterapeuta), przychodnia lub realizator zaopatrzenia w wyroby medyczne, po pozytywnym zweryfikowaniu zlecenia otrzyma od OW NFZ informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (np. telefonicznie lub poprzez e-mail). Realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po podaniu numeru zlecenia i numeru PESEL pacjenta, a w przypadku osób bez numeru PESEL daty urodzenia – bez wydruku papierowego. Pacjent podpisuje jedynie dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego. Ponadto, w przypadku dostarczenia wyrobu medycznego za pośrednictwem firmy kurierskiej, dopuszczalny jest brak potwierdzenia odbioru przez pacjenta (potwierdzenia dostawy dokonuje osoba dostarczająca przesyłkę, a apteka lub sklep ortopedyczny zachowuje dokument potwierdzający dostawę).
Sklep medyczny musi posiadać umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne wydawane na zlecenie oraz dostęp do systemu e-ZWM. Dlatego bardzo ważnym jest, by pacjenci zweryfikowali tę kwestię telefonicznie ze sklepem, w którym realizują zlecenia.