Autor: Halszka Sokołow

 

Zakwaszenie organizmu to problem wielu osób. Bóle głowy, stan ciągłego zmęczenia czy senność tylko niektóre z pierwszych możliwych konsekwencji źle skomponowanej diecie. Jak zadbać o równowagę kwasowo – zasadową w życiu codziennym?

Zachowana równowaga kwasowo-zasadowo to stan, w którym organizm pracuje prawidłowo. Temat ten ważny jest dla każdej osoby – niezależnie od faktu posiadania stomii. Zachwiania tej równowagi w jedną lub drugą stronę nie są zjawiskiem korzystnym. Mamy wówczas
do czynienia z zakwaszeniem organizmu tzn. acydozą lub z przesunięciem równowagi w stronę zasadową czyli alkalozą.

JAK TO DZIAŁA?

Na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej ma wpływ m.in. sposób odżywiania. Obecne w naszej diecie produkty mogą działać na nas bardziej zakwaszająco lub alkalizująco. Produkty o działaniu alkalizujący to przede wszystkim te bogate w sód, wapń, potas
czy magnez, natomiast przeciwny wpływ mają produkty bogate w fosfor, siarkę czy chlor.

Najczęściej pojawiającym się zaburzeniem jest przesunięcie równowagi kwasowo-zasadową w stronę niskiego pH czyli w stronę bardziej „kwaśną”. Stan ten nie tylko pogarsza nasze samopoczucie i obniża jakość życia, ale w przypadku długotrwałego zakwaszenia
może również prowadzić do rozwoju poważnych problemów zdrowotnych takich jak np. kamica nerkowa czy nadciśnienie.

OBJAWY ZAKWASZENIA:

  • bóle głowy
  • brak energii
  • senność
  • problemy skórne
  • spadek apetytu
  • skłonność do nerwicy

OD TEORII DO PRAKTYKI

Aby utrzymać równowagę kwasowo-zasadową, należy starać się włączać do posiłków zarówno produkty alkalizujące, jak i zakwaszające. Do produktów alkalizujących należą m.in. warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, a także ziemniaki. Brak obecności tych produktów
w posiłkach będzie sprzyjał zakwaszaniu organizmu.

Zakwaszające właściwości mają natomiast m.in. mięso, wędliny, drób, jajka (zwłaszcza żółtko), ryby, sery, tłuszcze, słodycze i w mniejszym stopniu produkty zbożowe. Osoby spożywające duże ilości mięsa, małe ilości warzyw i duże ilości słodyczy są szczególnie
narażone do zakwaszenie organizmu.

WSKAZÓWKI ŻYWNOSCIOWE

jedząc produkty mleczne wybieraj te o niskiej i umiarkowanej ilości tłuszczu. Optymalna zawartość tłuszczu w mleku, jogurcie, kefirze czy maślance nie powinna przekraczać 2%. Możesz łączyć je z dodatkami zbożowymi np. różnego rodzaju płatkami. Sięgaj
jednak po produkty możliwie najmniej przetworzone i jeśli potrzeba przetwarzaj je sam. Przykładowo, płatki, musli czy granola mogą być zarówno zdrowe i bogate w składniki odżywcze, jak i zawierać w składzie wiele niepotrzebnych dodatków. Czytaj więc
etykiety, oceniaj je, jeśli masz wątpliwości co wybrać, porównaj kilka produktów z tej samej grupy. Najcenniejsze produkty to te o przejrzystej krótkiej liście składników.

postaraj się ograniczyć spożycie słodyczy do minimum. Słodycze mają właściwości zakwaszające i nie dostarczają do organizmu prawie żadnych cennych składników odżywczych. Twój organizm nie potrzebuje ich do prawidłowego funkcjonowania. Nie ulegaj również
reklamie „zdrowych słodyczy” np. batonów zbożowych. Wiele z nich – choć trzeba przyznać, że na szczęście nie wszystkie – mają skład podobny do popularnych słodkości.

pamiętaj o dodatku tłuszczu do warzyw. Tłuszcz ułatwia wchłanianie witamin tłuszczo rozpuszczalnych obecnych w warzywach. Do surówki czy sałatki dodawaj zawsze niewielką ilość oleju, awokado lub cenne pestki, nasionka lub orzechy (o ile nie są one u Ciebie
przeciwwskazane). Możesz też pominąć te dodatki i zjeść warzywa z produktem mającym w składzie tłuszcz – pod warunkiem, że są to cenne rodzaje tłuszczu – np. tłuste ryby, jajka.

staraj się włączać warzywa lub owoce do większości swoich posiłków. Pamiętaj, że zgodnie z wytycznymi najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (Instytut Żywności i Żywienia, 2016) ilości warzyw i owoców powinny być dostarczane zgodnie
z proporcją

3 – 4 : 1

Nadmiar owoców w diecie nie będzie służył Twojej sylwetce i zdrowiu. Postaw przede wszystkim na warzywa. Powinny one pojawić się w większości posiłków m.in. jako dodatek do kanapek, składnik sałatek, rozgrzewających zup, dodatek do upieczonej ryby czy
mięsa.

UWAŻAJ!

na modne diety, które mogą prowadzić do zakwaszenia. Wiele trendów żywieniowych bazuje na monodietach. Jest to plan posiłków oparty najczęściej na niewielkiej grupie produktów. Przykładami takich diet mogą być np. diety wysokobiałkowe czy wysokotłuszczowe.
Jeśli chcesz przejść na dietę, upewnij się, że jest ona zgodna z zasadami zdrowego odżywiania.

UWAGA

Informacje przedstawione w artykule mają charakter ogólny i nie zastąpią indywidualnej konsultacji dietetycznej. Rodzaj produktów musi być zawsze dopasowany do osobistej tolerancji, stanu zdrowia oraz rodzaju przyjmowanych leków.