Zasady realizacji zleceń na sprzęt stomijny, czyli jak nie zgubić się w przepisach w drodze do sklepu medycznego

Lut 202005

Kto da mi pierwsze zlecenie?

Pierwsze zlecenie otrzymasz wraz z wypisem ze szpitala.

Jak wygląda takie zlecenie?

Zlecenie otrzymasz w postaci wydruku, na którym będą m.in. Twoje dane adresowe, PESEL, kod choroby, ilość i rodzaj wyrobów medycznych, termin ważności zlecenia, dane wystawcy.

Od stycznia 2020 zlecenia mogą być potwierdzane już w trakcie wizyty u lekarza. Jeśli lekarz dysponuje dostępem do systemu i zlecenie pozytywnie przejdzie weryfikację online, na zleceniu znajdą się także kod kreskowy, unikalny numer zlecenia oraz adnotacja, czy zlecenie udało się potwierdzić. Jeśli lekarz nie ma dostępu do systemu lub Internetu otrzymasz zlecenie bez kodu kreskowego i numeru. Może być nawet wystawione odręcznie. Poniżej schemat możliwego procesu związanego z wystawieniem zlecenia na zaopatrzenie stomijne.

Czy od razu idę je realizować jak zwykłą receptę? Czy mogę od razu iść do sklepu, aby zrealizować otrzymane zlecenie?

Jeśli zlecenie pozytywnie przeszło weryfikację online oraz ma nadany unikalny numer identyfikujący i kod kreskowy, możesz je od razu przekazać do sklepu medycznego. W innym przypadku konieczne jest uzyskanie akceptacji NFZ. Możesz osobiście odwiedzić najbliższy oddział NFZ lub przesłać zlecenie do NFZ, aby uzyskać akceptację. Zweryfikowne przez NFZ zlecenie zostanie odesłane na adres przez Ciebie podany.

I za każdym razem muszę jeździć do NFZ-tu lub wysyłać tam zlecenie?

Nie. Wizytę w NFZ musisz odbyć tylko, jeśli zlecenie nie przeszło pozytywnie weryfikacji online lub wystawiono je ręcznie. Jeżeli masz ważną kartę na zaopatrzenie w wyroby medyczne, do końca roku 2020 możesz otrzymać zlecenie wystawione odręcznie lub bez nadanego kodu kreskowego i możliwa jest realizacja takiego zlecenia bez konieczności przesyłania zlecenia do akceptacji NFZ. Sposób wystawiania zlecenia jest uzależniony od możliwości technicznych jakimi dysponuje placówka medyczna wystawiająca zlecenie.

Kto może wystawić zlecenie na sprzęt stomijny?

Listę uprawnionych do wystawiania zleceń reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.

Gdzie mogę zrealizować zlecenie na sprzęt stomijny?

Zlecenie można zrealizować w sklepie medycznym, który ma podpisaną umowę z NFZ. Każdy oddział wojewódzki NFZ-tu publikuje na swoich stronach listę sklepów medycznych ze wskazaniem jakie grupy wyrobów medycznych mogą wydawać na refundację. Lista oddziałów wojewódzkich jest dostępna pod linkiem: https://www.nfz.gov.pl/. Czasem zdarza się, że sprzęt stomijny znajdziesz w aptece, ale są to rzadkie sytuacje.

Czy wszędzie dostanę to samo? Czy w każdym sklepie medycznym mogę odebrać taki sam sprzęt?

Sklepy medyczne podlegają podobnym mechanizmom rynkowym jak inne placówki handlowe, a co za tym idzie mają zróżnicowany asortyment i ceny. Warto zatem korzystać z oferty tych sklepów, które mają najszerszą ofertę, a w razie potrzeby umożliwiają realizację zaopatrzenia w sprzęt stomijny różnych marek w ramach tego samego zlecenia. Wybór dobrze zaopatrzonego sklepu medycznego stał się teraz bardzo ważny, ponieważ zlecenia są wystawiane na długie terminy, a zmiana punktu odbioru sprzętu wymaga kolejnej wizyty u lekarza, celem anulowania zlecenia i wystawienia nowego.

Co i ile mogę odebrać? Jakie są limity odbioru refundowanego sprzętu?

Ustawodawca określił jednoznacznie, że dla każdego rodzaju stomii jest miesięczny limit kwotowy: kolostomia – 300 zł, ileostomia – 400 zł, urostomia – 480 zł. Przewidzianą limitem kwotę refundacji możesz przeznaczyć np. na woreczki, płytki lub środki do pielęgnacji stomii i skóry wokół niej. W dobrym sklepie medycznym możesz skorzystać z podpowiedzi profesjonalistów, którzy mają doświadczenie ze względu na pracę z wieloma stomikami i szerokim spojrzeniem na różnorodność ich problemów, ale ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie i zależy od Twoich preferencji oraz rodzaju odbieranego sprzętu oraz tego na jaki czas go odebrać. Pamiętaj, że sprzęt musi pasować do Twojej stomii.

Jakie są dodatkowe uprawnienia do odbioru sprzętu refundowanego? Czyli kod ZN.

W obecnie obowiązujących przepisach należy pamiętać, że kod ZN nadal uprawnia do zwiększenia przysługującego limitu na sprzęt stomijny, ale odebrać możemy w ramach zwiększonego limitu tylko raz w miesiącu. W praktyce oznacza to, że podczas odbierania zlecenia musimy z góry ustalić z lekarzem nasze zapotrzebowanie na sprzęt stomijny, lekarz wystawiając zlecenie np. na 12 miesięcy z góry wpisze przysługujący nam miesięczny limit. Obecnie nie ma możliwości otrzymania dodatkowego zlecenia na sprzęt, nawet jeśli nam go zabraknie, pomimo uprawnień wynikających z kodu ZN. Odbiór sprzętu może nastąpić raz w miesiącu, a zwiększyć ilość zapotrzebowania można ponownie, udając się do lekarza i prosząc o nowe zlecenie na okres, na który jeszcze nie pobraliśmy sprzętu, w takim wypadku stare niezrealizowane zlecenie ulega anulowaniu i zastępuje je nowe.

Ale jak zapanować nad czasem?

Od 1 stycznia 2020 r. zlecenia można wystawiać nawet na 12 miesięcy, ale Ty decydujesz na jaki okres chcesz odebrać sprzęt. Jednorazowo możesz odebrać nawet sześciomiesięczny limit. Jednak jeśli jesteś początkującym stomikiem lub zauważasz jakieś problemy ze stomią i nadal jesteś w trakcie dopasowujesz dopasowywania odpowiedniego dla siebie sprzętu, sugerujemy odbiór w mniejszych częściach. Raz pobrane przez sklep zlecenie miejscu będzie czekało na Twoją decyzję odbioru kolejnego pakietu sprzętu. Musisz tylko pamiętać, że zlecenia nie można zrealizować wstecz. Jeśli zapomnisz odebrać limitu na jakiś miesiąc, wówczas ten limit przepada.

Jak mam zdecydować, co jest mi potrzebne?

Pierwsze wskazówki takie jak: rozmiar sprzętu, sugestie na temat potrzebnych środków do pielęgnacji skóry wokół stomii, typ sprzętu (jednoczęściowy czy dwuczęściowy) oraz rodzaj płytki (płaska lub wypukła).,powinieneś otrzymać na oddziale. Pierwszorazowe zaopatrzenie w sprzęt stomijny najlepiej odebrać na jeden miesiąc i obserwować jak się sprawdza, czy nie powoduje podrażnień. Dobrze jest zapisywać, co było zastosowane aby ułatwić sobie zamówienie właściwego zestawu przy kolejnej realizacji.

Moje worki nie sprawdzają się, czy możliwa jest ich wymiana lub zwrot?

Wymiany sprzętu stomijnego odebranego w ramach refundacji można dokonać za pośrednictwem najbliższego oddziału NFZ. Napisz pismo wyjaśniające z jakiego powodu chcesz dokonać wymiany. Dalsze kroki można podjąć po otrzymaniu informacji zwrotnej. Taka procedura wchodzi do praktyki razem z wprowadzeniem nowych zleceń. Istnieje również możliwość kontaktu z punktem odbioru sprzętu i zapytania o możliwość wymiany, natomiast jest to zależne od dobrej woli sprzedawcy.

Kiedy należy mi się następne zlecenie w ramach refundacji?

Przed przekazaniem zlecenia do realizacji spisz sobie końcową datę realizacji zlecenia. Po jej upłynięciu musisz pójść po lekarza po nowe zlecenie na kolejne miesiące.

Kończy mi się sprzęt! Co teraz?

Sprawdź, czy już wyczerpałeś możliwości odbioru sprzętu refundowanego. Jeśli tak, musisz zrobić zakupy za gotówkę.

Mam dwie stomie. Miesięczny limit dotyczy człowieka czy stomii?

Miesięczny limit zawsze jest przyporządkowany do stomii. Jeśli są to stomie tego samego rodzaju, np. dwie urostomie, to w polu „I.C.1.7 Liczba sztuk na miesiąc” osoba wystawiająca zlecenie musi wpisać podwójną ilość, czyli 180. Natomiast jeśli są to dwie różne stomie, np. urostomia i kolostomia, do każdej z nich należy wystawić odrębne zlecenie.

Wychodzę ze szpitala tuż przed końcem miesiąca. Od kiedy należą mi się worki?

Sprzęt stomijny wydawany jest zawsze na pełne miesiące, nie ma znaczenia, czy opuszczasz szpital pierwszego, czy ostatniego dnia miesiąca. Jeśli wyjście zaplanowano pod koniec miesiąca, dopilnuj jak najszybszego przekazania zlecenia do sklepu medycznego, aby odebrać sprzęt jeszcze na bieżący miesiąc. W przypadku nowych stomików, którzy jeszcze uczą się wymiany worków i płytek, każdy worek jest na wagę złota. Warto także wypróbować środki do pielęgnacji skóry wokół stomii i akcesoria zapewniające stomikowi dyskrecję i komfort funkcjonowania ze stomią.

Co jest refundowane? Jaki sprzęt stomijny jest refundowany?

W Polsce jest dostępna szeroka gama sprzętu stomijnego z możliwością odbioru w ramach refundacji. Dostępność różnych marek zależy od decyzji właścicieli poszczególnych sklepów medycznych. Szukaj takich sklepów, które mają najszerszą ofertę i mogą wydawać sprzęt różnych marek na jednym zleceniu. Potwierdzenie jakie marki są refundowane, uzyskasz dzwoniąc pod numer bezpłatnej infolinii Fundacji STOMAlife pod nr 800 633 463.

Mój sklep nie ma wszystkiego co chcę, czy mogę podzielić zlecenie między dwa różne sklepy?

Tego samego zlecenia nie można realizować w różnych sklepach. Jeśli chcesz zmienić miejsce realizowania zleceń możesz dotychczasowe zlecenie zamknąć w najbliższym oddziale NFZ i pójść po kolejne zlecenie do lekarza lub obie czynności wykonać od razu u lekarza. Taka zmiana nie wiąże się z jakimikolwiek kosztami. Pamiętaj, że nie możesz wycofać zrealizowanego zlecenia. Zmiana będzie dotyczyła kolejnych, niezrealizowanych miesięcy.

Mój sklep ma dużo sprzętu, ale na zlecenie mogę odbierać tylko jedną markę.

Podstawą do realizacji zleceń na sprzęt refundowany jest umowa zawierana przez sklep z oddziałem NFZ. Do niej sporządzana jest lista wyrobów medycznych, które będą wydawane w danej placówce. Każdy ze sklepów samodzielnie decyduje jakie wyroby medyczne będzie miał w swojej ofercie. Z uwagi na zmieniające się potrzeby odnośnie zaopatrzenia stomii warto jest wybrać punkt realizacji zleceń, który dysponuje szeroką ofertą wyrobów stomijnych różnych firm, zapewni to większy komfort gdyby za pierwszym razem dobrany sprzęt przestał się sprawdzać. Jest to szczególnie ważne dla osób, które dopiero zaczynają życie ze swoją nowowyłonioną stomią lub są w trakcie intensywnego leczenia, jak np. chemioterapia.

Czy jestem związany z jednym sklepem medycznym, z jedną marką?

Decyzja co, na jaki czas i gdzie ma być zrealizowane zlecenie zawsze leży po stronie stomika. Nawet jeśli przez pewien czas odbierasz sprzęt w jednym miejscu, możesz w kolejnych miesiącach wybrać innego dostawcę lub inną markę jak również mieszać marki sprzętu na tym samym zleceniu. Zmiana nie wiąże się z żadnymi kosztami i utratą prawa do refundacji. Obecnie zmiana punktu realizacji zlecenia na zaopatrzenie w sprzęt stomijny powoduje konieczność wizyty u lekarza i uzyskanie nowego zlecenia nawet jeśli obecnie posiadane jest jeszcze ważne.

Mam sytuację awaryjną, skąd wziąć dodatkowy sprzęt?

Jeśli po wyjściu z domu okazało się, że podręczna saszetka z workami na zmianę leży ciągle na łazienkowej półce, nie panikuj. Sprzęt stomijny wydawany na zlecenie jest refundowany, ale jeżeli potrzebujesz pilnie nabyć np. worki stomijne i wszelkie inne akcesoria, to są one dostępne w dowolnym momencie i dowolnej ilości za gotówkę. Apteki raczej nie mają w ofercie wyrobów medycznych, zwłaszcza tak specyficznych jak sprzęt stomijny, więc od razu nastaw się na poszukiwanie najbliższego sklepu medycznego. Tam na pewno coś znajdziesz, choć nie zawsze możesz liczyć, że będzie to Twój ulubiony zestaw.

Czy każde zlecenie muszę zrealizować?

Nie, nie masz takiego obowiązku. Odbiór refundowanego sprzętu jest prawem stomika, z którego należy skorzystać. To doskonała informacja, że nie masz teraz żadnych problemów ze stomią i skórą. Pamiętaj jednak, że nawet zmiany w diecie mogą wpływać na gorszą przyczepność płytek, a w konsekwencji problemy ze skórą. W sytuacji, gdy z jakiegoś powodu zabraknie Ci sprzętu, nie będziesz mógł wrócić z prośbą o realizację zlecenia na miniony miesiąc. Sprzęt będzie wtedy trzeba kupić za gotówkę.

Czy muszę odebrać sprzęt osobiście?

Na szczęście możesz poprosić o wsparcie innej osoby i wysłać do sklepu członka rodziny, wolontariusza, sąsiadów. Istnieje też możliwość otrzymywania zaopatrzenia wysyłkowo. Zapytaj o taką możliwość i zasady swojego dostawę. Nie obawiaj się, że taka paczka przyciągnie nadmierną uwagę osób postronnych. Są to zazwyczaj zwykłe paczki kurierskie, które nie sugerują jaka jest zawartość.

Co to jest eZMW?

Ten skrót oznacza nowy system do wystawiania i potwierdzania zleceń na wyroby medyczne online.

Jak realizować zlecenie dla osoby z dodatkowymi uprawnieniami 47ZN lub 47DN?

Nowe zlecenia można wystawiać nawet na 12 miesięcy, ale w przypadku osób z dodatkowymi uprawnieniami, może być to utrudnienie, ponieważ z góry należy określić ilość odbieraną co miesiąc. Jeśli stomia sprawia dużo kłopotów, warto brać zlecenia na krótsze okresy i szacować potrzeby. Obecnie nie można otrzymać i zrealizować dodatkowego zlecenia w miesiącu, w którym już raz zostało zrealizowane.

Jeśli masz długoterminowe zlecenie, a potrzeby stomii znacząco zmieniły się i ilość sprzętu podana na zleceniu nie odpowiada już pierwotnym potrzebom, wycofaj je w NFZ lub gabinecie lekarskim i poproś lekarza o wystawienie nowego.

Mam zlecenie na 12 miesięcy. Jak mam je odebrać?

Nie martw się, takie zlecenie możesz odbierać tak jak jest to wygodne dla Ciebie, a więc na nie mniej niż jeden miesiąc, ale nie więcej niż 6 miesięcy. Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca i znasz swoją stomię, możesz jednorazowo odebrać zapas nawet na 6 miesięcy. Co więcej wystarczy, że po upływie okresu, na który odebrałeś sprzęt skontaktujesz się ze sklepem, w którym odebrałeś pierwszą część zlecenia i poprosisz o realizację kolejnej części otrzymasz zaopatrzenie na kolejny okres w ramach wstawionego zlecenia. Nadal możesz zdecydować na ile miesięcy chcesz teraz odebrać sprzęt. Ważną kwestią jest, aby pamiętać kiedy kończy się okres na jaki lekarz wystawił zlecenie na sprzęt stomijny i w odpowiednim czasie zgłosić się po nowe zlecenie.

Jeśli ta lista nie wyczerpała Twoich pytań, skontaktuj się z nami, odpowiemy na nie. Napisz maila na biuro@stomalife.pl lub zadzwoń na bezpłatną infolinię pod numer 800 633 463.

Znajdź nas na
Znajdź nas na
Znajdź nas na