Informacja prasowa: Rusza kampania „STOMAlife. Odkryj stomię”

StomaLife. Odkryj stomię”.Rusza ogólnopolska kampania społeczna o stomii

Jak wynika z danych raportu „Życie pacjenta stomijnego w Polsce” zdaniem pielęgniarek stomijnych pełną wiedzę i informacje o konsekwencjach związanych z wyłonieniem stomii dostaje tylko połowa pacjentów (49,5%), co trzeci (35,9%) uzyskuje je czasami, natomiast blisko 10% nie jest o tym wcale informowana. Alarmujące dane przyczyniły się do uruchomienia kampanii społecznej „StomaLife. Odkryj stomię”.

Przełamać tabu

Kampania ma szansę sprawić, że stomicy staną się w mniejszym stopniu dyskryminowani w życiu zawodowym i publicznym oraz przestaną wstydzić się swojej przypadłości. Wierzę, że zaczną uczestniczyć w aktywnościach, których do tej pory unikali, takich jak uprawianie sportu czy realizacja swoich pasji – powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego Pol-ilko, które jest jedynym z organizatorów kampanii.

Celem działań przewidzianych w ramach kampanii „StomaLife. Odkryj stomię” jest walka z wykluczeniem społecznym osób z tym problemem zdrowotnym, edukacja opinii publicznej na temat stomii, oraz zmiana postaw stomików w kierunku akceptacji ich sytuacji życiowej.

Stomia jest wyłaniana u coraz większej ilości pacjentów ratując im życie, a mimo to jest nadal tematem tabu. Co chwila słyszy się o kampaniach dotyczących raka piersi czy szyjki macicy, ale potrzebne są także działania na rzecz pacjentów stomijnych. To bardzo ważne. Może problem leży w tym ze stomia nie jest chorobą, dlatego trudno dotrzeć z tym przekazem do ludzi. Jestem jednak przekonana, że kampania będzie miała ciekawy oddźwięk. Nie róbmy ze stomii tabu! Ona przecież ratuje życie – uważa Magdalena Swojak, pielęgniarka stomijna z 15-letnim doświadczeniem.

Zostań częścią kampanii!

Jedną z głównych idei kampanii jest włączenie w nią jak największej liczby samych zainteresowanych – pacjentów stomijnych. Jej elementem będzie publikacja danych z badania dotyczącego komfortu życia pacjentów stomijnych w Polsce. Każda osoba z wyłonioną stomią może wnieść swój wkład w powstanie tego raportu. Wystarczy wypełnić ankietę, którą znaleźć można pod adresem: www.stomalife.pl.

Organizatorzy kampanii zachęcają także pacjentów stomijnych do podzielenia się z innymi swoją historią. Dzięki specjalnemu serwisowi internetowemu zainteresowani będą mogli opowiedzieć np. o emocjach, które odczuwali podczas pierwszych tygodni po operacji, o problemach w życiu codziennym i zawodowym, o swoich pasjach i marzeniach, a także o tym, jak wyglądał proces akceptacji stomii. Strona internetowa będzie również pełnić funkcję edukacyjną i przedstawiać wszystkie niezbędne informacje dotyczące stomii oraz życia z nią.

Ze stomią możesz spełnić swoje marzenia

Dzięki kampanii Stomicy zyskają narzędzie, które pozwoli im wspólnym głosem informować opinię publiczną o tym, że stomia nie przekreśla marzeń i planów życiowych, nie przeszkadza w pracy, czy w uprawianiu sportu. Stomicy mają szansę pokazać społeczeństwu, że są silną, zjednoczoną grupą, która może osiągać wyznaczone sobie cele, prowadzić sportowy tryb życia i spełniać się zawodowo.

Przykładem stomika, który mimo przeszkód realizuje swoje marzenia, jest alpinista Tomasz Tobiaszewski. Od operacji wyłonienia stomii, która miała miejsce 12 lat temu, zdobył już sześć czterotysięczników, w tym najwyższy szczyt Europy – Mount Blanc. W wakacje planuje wyprawę na Khan Tengri, pierwszy w jego karierze siedmiotysięcznik znajdujący się w centralnej części pasma górskiego Tien –Shan na granicy Chin, Kirgistanu oraz Kazachstanu. Temperatura na szczycie może dojść do -30 stopni Celsjusza.

Myślałem, że stomia nie pozwoli mi na normalne funkcjonowanie, że nie będę już w wystarczająco dobrej formie, żeby zdobywać kolejne czterotysięczniki, nie marząc już nawet o wyższych szczytach. Jednak nie poddałem się, ciężko trenowałem i postanowiłem wejść na Gran Paradiso. Udało się. Gdy byłem na samej górze rozpłakałem się, ponieważ, tak jak wspomniałem, nie wierzyłem, że po chorobie kiedykolwiek będę mógł wrócić do mojej pasji. Na szczęście udało się. Od tamtej pory zdobywałem kolejne szczyty – powiedział Pan Tomasz.

Kampanię wspierają

Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o.

Kampania została dotychczas objęta patronatami: Naczelnej Rady Lekarskiej, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Towarzystwa Chirurgów Polskich, Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy oraz Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego.

Dowiedz się więcej

Więcej informacji i porad dla osób ze stomią oraz ich najbliższych dostępnych na stronie internetowej: www.stomalife.pl

Biuro Kampanii

Ul. Marszałkowska 140/46

00-061 Warszawa

tel. 881 337 333

biuro@stomalife.pl

Znajdź nas na
Znajdź nas na
Znajdź nas na