Ogólnopolska Kampania Społeczna
"STOMAlife. Odkryj Stomię"

STOMAlife szkoli porty lotnicze w zakresie odpraw lotniskowych stomików

Ruszył Ogólnopolski Program Szkoleń Portów Lotniczych Dotyczących Odpraw Pasażerów z Wyłonioną Stomią. Są one wynikiem współpracy, którą Fundacja STOMAlife podjęła z Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz Zarządem Granicznym Komendy Głównej Straży Granicznej. To duży krok w kierunku poprawy komfortu życia, a przede wszystkim podróży dla wszystkich osób z wyłonioną stomią. 

Szacunkowo, w Polsce żyje ponad 40 tysięcy stomików. Dla większości z nich, wyłonienie stomii oznacza nową jakość życia oraz powrót do pełnej aktywności. Jednak, aby powrót ten mógł mieć miejsce, niezbędne jest uświadomienie oraz oswojenie społeczeństwa z tematem stomii.

Jedną z sytuacji, które potrafią przysporzyć stomikom dodatkowego stresu jest odprawa lotniskowa. Specjalny sprzęt stomijny znajdujący się na brzucha stomika, może wzbudzić podejrzenia operatorów kontroli bezpieczeństwa, którzy dotychczas nie spotkali się z tematem stomii. Wychodząc naprzeciw takim sytuacjom, na terenie całego kraju odbywają się szkolenia pracowników lotnisk odpowiedzialnych za kontrole bezpieczeństwa. W trakcie szkoleń kontrolerzy poznają sprzęt stomijny, którego posiadanie jest niezbędne stomikom w trakcie podróży. Dowiadują się również
jak wygląda życie ze stomią oraz w jaki sposób komunikować się ze stomikami, aby zapewnić im komfort i zrozumienie.

Pierwszą organizacją, która z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem podeszła do kwestii związanej z poprawą komfortu podróżujących stomików jest Lotnisko im. F. Chopina w Warszawie.

W celu uzyskania pełnej wiedzy na temat stomii i związanych z nią procedur medycznych, nasi pracownicy przeszli serię profesjonalnych szkoleń przeprowadzonych przez Fundację STOMAlife. W ich trakcie poruszone zostały kwestie związane nie tylko fizycznymi, ale również z psychologicznymi potrzebami podróżujących stomików. Przed wakacjami zakończył się I etap szkoleń a teraz szkolenia takie są częścią programu adaptacyjnego dla nowych pracowników – mówi Przemysław Przybylski, Rzecznik Prasowy Lotniska Chopina w Warszawie.

Do tej pory, przeszkoleni zostali również pracownicy lotnisk w Modlinie, Zielonej Górze, Bydgoszczy, Łodzi, Olsztynie, Lublinie oraz Katowicach.

Należy podkreślić, iż w oficjalnych przepisach dotyczących przewozu bagażu podręcznego, leków oraz środków medycznych nie ma słowa o sprzęcie stomijnym, bez którego stomik nie może funkcjonować.

„Kluczową kwestią, która ma szanse realnie wpłynąć na wzrost komfortu podróżujących stomików jest między innymi zapoznanie się pracowników lotnisk z Kartą Stomika i uznanie praw z niej wynikających za obowiązujące” – mówi Dorota Minta, prezes Fundacji STOMAlife.  Karta Stomika to dokument zaświadczający, że jej posiadacz ma wyłonioną stomię. Karta wydawana jest w formacie karty płatniczej, do której dołączane jest zaświadczenie medyczne (przetłumaczone na siedem języków). Warunkiem ważności zaświadczenia oraz potwierdzeniem zasadności korzystania z karty stomika jest podpis oraz pieczątka odpowiedniego organu medycznego. „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że nasz program szkoleń spotkał się z takim zaangażowaniem i wsparciem ze strony zarówno Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej jak i samych portów lotniczych. Dla naszych podopiecznych to naprawdę krok milowy w stronę powrotu do pełnego udziału w życiu publicznym” – dodaje Dorota Minta.

„Dbałość o komfort i bezpieczeństwo wszystkich podróżnych jest dla nas zawsze kwestią nadrzędną. Dążymy do tego, aby lotniska były miejscem przyjaznym dla wszystkich, bez względu na wiek, pochodzenie, czy ograniczenia zdrowotne. Dlatego nie mieliśmy wątpliwości, że musimy również zadbać o jakość i komfort podróży osób z wyłonioną stomią. Wspólnie z Fundacją STOMAlife nie tylko działamy na rzecz zwiększania wiedzy na temat stomii wśród pracowników portów lotniczy,
ale również stworzyliśmy poradnik, który ma pomóc stomikom bezstresowo przebrnąć przez procedury kontroli bezpieczeństwa”–
mówi Karina Lisowska, Rzecznik Prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wszelkie informacje dotyczące szkolenia można uzyskać pod numerem telefonu: +48 608 525 952, bądź za pośrednictwem biuro@stomalife.pl.

dsc02637_g

0 Comments


Dodaj komentarz