Ogólnopolska Kampania Społeczna
"STOMAlife. Odkryj Stomię"

Dlaczego odpowiednia dieta jest ważna?

Niekorzystne odżywianie może spowodować wiele zmian w całym przewodzie pokarmowym. Spożywanie zbyt wielu tłuszczy zwierzęcych czy produktów wysoko przetworzonych, które zawierają w sobie dużo konserwantów i innych substancji szkodliwych, może być źródłem wielu chorób. Na skutek długotrwałego, niewłaściwego odżywiania mogą wystąpić zmiany nowotworowe w obrębie jelit, miażdżyca uogólniona, miażdżyca tętnic kończyn dolnych prowadząca w niektórych przypadkach nawet amputacji.KLES8R9DDT-WB

Program zdrowego odżywiania

Czego unikać?

Należy unikać konserwantów, które podrażniają błonę śluzową przewodu pokarmowego. Znajdują się one w pieczywie z długim terminem ważności. Codziennie spożywanie takiego pieczywa może poważnie zaszkodzić zdrowiu.

Z diety powinno się wykluczyć także tłuszcze zwierzęce. Niebezpieczne może się okazać nawet niewielkie, ale systematyczne, spożywanie wspomnianych tłuszczy, np. w postaci wędlin. Wpływają one negatywnie nie tylko na przewód pokarmowy, ale także rujnują układ krążeniowy. Przyczyniają się do powstawania wielu zmian w obrębie serca, aorty, tętnic w tym również tętnic mózgowych czy szyjnych. Skutkiem spożywania tłuszczy pochodzenia zwierzęcego może być także miażdżyca tętnic biodrowych i tętnic kończyn dolnych, która finalnie powoduje bardzo poważne zmiany prowadzące do, zwężenia tętnic prowadząc nawet do amputacji. Spożywanie czerwonego mięsa jest szczególnie niebezpieczne w połączeniu z paleniem tytoniu, ponieważ prowadzi do występowania chorób układu sercowo-naczyniowego oraz do poważnych zmian w przewodzie pokarmowym.

Skutki niezdrowego odżywiania nie są widoczne od razu. Nie odczuwa się ich w wieku 20 czy 30 lat. Jednak z upływem lat, nagromadzenie wszystkich szkodliwych i toksycznych substancji w organizmie może powodować poważne choroby.

Co należy jeść?

Zdrowa dieta opiera się na systematyczności i konsekwencji, dlatego szczególne znaczenie mają produkty, które spożywa się na co dzień. Należy do nich m.in. pieczywo, dlatego najlepszym wyborem będzie chleb wieloziarnisty, pełnoziarnisty który jest najzdrowszy. Powinno się również zwracać uwagę na to, by kupowane produkty były świeże i najwyższej jakości.

Warto wzbogacić dietę o ryby i spożywać je, minimum 2-3 razy w tygodniu. Jadłospis powinien także obfitować w owoce i warzywa, szczególnie te, które mają właściwości korzystnie wpływające na organizm, np. buraki, cebula, marchew, czosnek, papryka czy brokuły.

 Co nas powinno zaniepokoić?

Pierwszym sygnałem, że organizmie dzieje się coś niedobrego jest nieregularność wypróżnień. Bardzo poważnym objawem są ślady krwi w stolcu – w takim wypadku należy natychmiast skontaktować się
z lekarzem i przeprowadzić badania endoskopowe.

Profilaktyka

Obecnie prowadzone są programy dla osób w wieku powyżej 50. lat, w ramach których wykonywane są badania przesiewowe w kierunku raka jelita grubego. U wszystkich osób po 55. roku życia, badania tego typu powinny być przeprowadzane systematycznie co 5 lat.

Profilaktyka jest szczególnie ważna dla osób, których członkowie rodziny przechodzili nowotwory przewodu pokarmowego o etiologii genetycznej. W takiej sytuacji należy uważnie monitorować stan swojego zdrowia oraz być pod stałą kontrolą lekarzy i genetyków.

Prof. Maria T. Szewczyk