Ogólnopolska Kampania Społeczna
"STOMAlife. Odkryj Stomię"

Walka z wykluczeniem społecznym stomików jest głównym zadaniem kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię”. Jej celem jest jednocześnie przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów związanych z tą przypadłością.stomalife

Kampania „STOMAlife. Odkryj Stomię” ma pozytywnie wpłynąć na społeczny odbiór stomików, dzięki czemu, mimo problemów z jakimi muszą się zmierzyć, będą mieli szansę prowadzić normalne i aktywne życie. Do głównych zadań kampanii należy edukacja opinii publicznej na temat stomii, budowanie zrozumienia i wsparcia społecznego dla pacjentów stomijnych oraz zmianę ich postaw w kierunku akceptacji swojej sytuacji życiowej, co może wpłynąć na ich aktywizację zawodową i społeczną.

„Kampania ma szansę sprawić, że stomicy staną się w mniejszym stopniu dyskryminowani w życiu zawodowym i publicznym oraz przestaną wstydzić się swojej przypadłości. Wierzę, że zaczną uczestniczyć w aktywnościach, których do tej pory unikali, takich jak uprawianie sportu czy realizacja swoich pasji”, powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego Pol-ilko, które jest jedynym z organizatorów kampanii.

W Polsce główny problem stanowi brak akceptacji dla osób z tym schorzeniem. Opinia publiczna nie zna przyczyn wyłaniania stomii oraz zmian, które powoduje ona w życiu pacjentów. Tym samym negatywne reakcje społeczne sprawiają, że często osoby ze stomią ukrywają swój problem, pozostają w domu, rezygnują z pracy, a wielu pacjentów stomijnych cierpi na depresję.

Stomia to często jedyna szansa dla tysięcy pacjentów onkologicznych oraz po przebytych chorobach układu pokarmowego i moczowego. W Polsce mieszka dziś już ponad 40 000 stomików, jednak do swojej choroby publicznie przyznaje się jedynie garstka pacjentów.

Choroby układu pokarmowego to coraz bardziej powszechny i niepokojący problem medyczny. Rak jelita grubego, który w wielu przypadkach staje się przyczyną wyłonienia stomii, należy do najczęściej diagnozowanych nowotworów w Polsce. Rak jelita grubego jest jednak dzięki postępowi w medycynie coraz częściej uleczalny właśnie dzięki wspomnianemu zabiegowi. Z tego powodu liczba stomików stale rośnie, niestety nie otrzymują oni wystarczającego wsparcia.

Organizatorami kampanii są:

logo._orgJPG

 

Partnerem medycznym kampanii jest firma SALTS Polska.

KLES8R9E6G-WB